حذف بخش هخامنشی از کتاب درسی تاریخ

شایعات ایران‌پرستی و ایران‌ستیزی از آن دست شایعات پر طرفدار است که هر از گاهی در اینترنت منتشر می‌شود و این باز نیز یقه موضوعی با عنوان حذف هخامنشیان از کتاب تاریخ را گرفته است.

takhtjamshid_480

اگر هنوز این شایعه نسبتا کوتاه که با شعارهای مختلفی مزین می‌شود را نشنیده‌اید، نگران نباشید و با ما همراه شوید.

آیا می‌دانید: حذف بخش هخامنشی از کتاب درسی تاریخ دانش آموزان به تصویب رسید؟

آیا می‌دانید: فرزندان ما دیگر حتی نام کوروش کبیر و داریوش را نخواهند شنید؟

آیا می دانید تنها یکی از پیجهایی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی با این مضمون ساخته شده بیش از ۵۰٫۰۰۰ لایک گرفته است؟ آیا می دانید ما عملا نیازی به هیچگونه تحقیق برای پذیرش هیچ مطلبی نداریم؟

این دروغ اینترنتی که معلوم نیست به چه دلیلی ساخته و پرداخته شده، به سرعت در دنیای مجازی پخش شده و خون آریایی بسیاری از هموطنان را به جوش آورده است. اما حقیقت چیست؟

پاسخ به شایعه حذف تاریخ هخامنشیان از کتب درسی

با بررسی یکی از کتابهای تاریخ دوره راهنمایی (کتاب سال اول راهنمایی) متوجه می‌شویم، علاوه بر اینکه موضوع حذف هخامنشیان از کتاب تاریخ صحت ندارد، بلکه بخشهای مربوط به کوروش پر رنگ تر از گذشته نیز شده است.
در ابتدای درس نهم این کتاب آمده است:

پارس‌ها شامل قبیله‌های متعدد بودند. یکی از این قبیله‌ها قبیله ی پاسارگاد بود. رئیس این قبلیه هخامنش نام داشت. او رئیس همه ی قبیله‌های پارسی نیز بود، بنابراین قبیله ی هخامنش بزرگ‌ترین قبلیه پارس به شمار می‌آمد. فرزندان هخامنش که یکی پس از دیگری به حکومت پارس رسیدند، قلمرو قبیله ی خود را روز به روز گسترش دادند. از جمله شمال خوزستان کنونی را که قبلا متعلق به ایلامی ها بود، تصرف کردند. این کار، پارس ها را با پیشرفتهای ایلامی ها و بابلی ها آشنا کرد. پارس ها بسیاری از فنون کشاورزی و شهرسازی و نوشتن را از آن ها فرا گرفتند.

یکی از نوادگان هخامنش که به حکومت سرزمین پارس رسید، کورش نام داشت. کورش پارسها را به قیام علیه مادها دعوت کرد و به جنگ آژی دهاک، پادشاه ماد رفت. پارسها با او همراه شدند، تعدادی از بزرگان ماد نیز به او پیوستند. به همین دلیل کورش پیروز شد و حکومت مادها به پایان رسید.

او سپس شهر سارد، پایتخت لیدی و بابل را تصرف کرد. با تصرف این دو شهر بزرگ، قلمرو ایران بسیار وسیع شد. حکومتی که کورش به وجود آورد، به نام جدش، هخامنشی نامیده شد. سرانجام کورش در یکی از جنگ هایش در شمال شرق ایران کشته شد.

رفتار و برخورد او با مردمان سرزمین هایی که فتح می کرد متفاوت با عملکرد سایر فاتحان بود. او نه تنها شهر و کشورهای فتح شده را ویران و غارت نمی کرد، بلکه ساکنان آن جا را مورد بخشش و حمایت قرار می داد. البته این رفتار او معرف خوی ملتی بود که همواره به دین‌داری، اخلاق و معنویت شهرت داشته اشت. برخی از اندیشمندان مسلمان، کوروش را همان ذوالقرنینی می‌دانند که در قرآن از او یاد شده است.

اگر به کتاب اول راهنمایی دسترسی ندارید، می توانید کتاب الکترونیکی مربوط به درس هشت تا دوازدهم این کتاب را از اینجا دریافت کنید.

برای دریافت دیگر کتابهای تاریخ و بازبینی آنها هم از این سایت استفاده کنید.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer