گرد سریال قورباغه و نفس شیطان

سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی، پس از بگو مگوهایی که در رابطه با ۱۵ یا ۱۶ قسمتی بودن آن وجود داشت، بالاخره در قسمت ۱۵ به پایان رسید. این سریال علیرغم اینکه از نظر کارگردانی و بازیگری یک سر و گردن از دیگر سریالهای نمایش خانگی بالاتر بود، دارای اشتباهات فاحش و سوتی‌های عجیبی بود که شاید با یک مرور ساده فیلمنامه می‌توان به آنها پی برد. البته ما در این پست نه قصد تعریف و تمجید از سریال قورباغه را داریم و نه تخریب و گرفتن سوتی‌های آن!
بلکه می‌خواهیم به بررسی گرد سریال قورباغه و وجود یا عدم وجود آن بپردازیم.
شاید کمی عجیب باشد، اما این سریال باعث شد عده‌ای در گوگل در جستجوی چنین گردی باشند!

جستجوی گرد سریال قورباغه در گوگل

گرد سریال قورباغه

داستان سریال قورباغه در مورد یک ماده مخدر عجیب است. گردی که در صورت خوردن، بوییدن و تماس با پوست می‌تواند انسان را کاملا از خود بی‌خود و بی‌اراده کند. به نحوی که تا مدتی هر کاری که به او گفته شود بدون چون و چرا انجام می‌دهد (حتی کشتن خودش) و پس از از بین رفتن اثرات آن نیز، هیچ چیزی از آن زمان به خاطرش نمی‌آید.

در قسمت دهم سریال قورباغه، نگهبان کشتی (مهران غفوریان) این گرد را چنین معرفی می‌کند:

پودر نیست، مخدره!
تو کلمبیا یه گیاهی رشد می‌کنه که اسمش نفس شیطانه!
محلی‌های اونجا نمی‌زارن بچه‌هاشون اون حوالی بازی بکنن.
چون گرد گیاه تو هواس، بچه‌ها رو آلوده می‌کنه.
یه چیز تو مایه‌های مخدره. آدما رو از خود بی خود می‌کنه.
تقریبا بعدِ مصرف هر چی که به طرف بگی انجام میده!
تایلندی‌ها تخم این گیاهو پرورش می‌دن، با یه چیز دیگه (قورباغه سمی آمریکایی) قاطی می‌کنن میشه این.
محلی‌های اون اطراف که درگیر موادن، وقتی می‌خوان نعشه کنن پوست پشتش رو لیس میزنن. یا اینکه می‌کشنش پوستشو خشک می‌کنن، مثه سیگار می‌کشن.
یه ذره از سم قورباغه ترکیبش با اون گل میشه همین حروم‌زاده!
اسمش (اسم گرد) قورباغه اس. همون کارارو می‌کنه، فقط یه خورده ناجورتر!
مصرف اندازش اسیری (اثیری) شدید داره!
مصرف بیش از اندازش غضروفارو از بین می‌بره، آدمارو می‌کنه شبیه زامبی.

پاشیدن گرد قورباغه روی صورت

شاید همین دیالوگ‌ها برای اینکه بدانید چنین موضوعی صحت ندارد، کافی باشد. چون اگر این طور بود تمام باندهای تبهکار و حتی دولتهای جهان که در واقع تبهکاران قانونی هستند، از آن برای کنترل افراد استفاده می‌کردند. البته عده‌ای عقیده دارند گیاه مشابهی وجود درد که اثرات خفیف‌تری دارد.

آیا این گیاه در تایلند پیدا می‌شود؟

خیر! احتمالا دلیل اینکه در سریال ذکر شده که این گرد از گیاهی که در تایلند رشد می‌کند به وجود می‌آید، این بوده که می‌خواستند برای جذابیت بیشتر در تبلیغات سریال، بخشهایی از آن را در تایلند فیلمبرداری کنند. وگرنه زمزمه‌هایی که از وجود چنین گیاهی و یا پرورش آن در سایتهای مختلف وجود دارد، ربطی به تایلند ندارد و مربوط به کلمبیا است. در واقع در ابتدای صحبتهای نگهبان کشتی هم این موضوع (تو کلمبیا یه گیاهی رشد می‌کنه که اسمش نفس شیطانه) ذکر می‌شود. مطمئنا فیلمبرداری در تایلند، بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از فیلمبرداری در کلمبیا است.

نفس شیطان

آیا گیاه یا ماده مخدری با نام نفس شیطان واقعا وجود دارد؟
آیا می‌تواند چنین اثرات عجیبی داشته باشد و مصرف زیاد آن انسان را به زامبی تبدیل می‌کند؟
آیا با تماس این ماده با پوست یک انسان، اراده‌اش را برای مدتی از دست می‌دهد؟

برای پاسخ به سوالات فوق، به مقاله‌ای که در سایت گاردین تحت عنوان “آیا نفس شیطان می‌تواند شما را زامبی کند؟” مراجعه می‌کنیم. در این سایت ذکر شده چنین ماده مخدری وجود دارد و می‌توان به عنوان مثال کارت ویزیت یا کارت بانکی را آلوده کرد و به شخص دیگری داد تا دارو از طریق پوست جذب شود. به این ترتیب پس از چند دقیقه به شکل زامبی درخواهد آمد. پس از آن نیز هر کس هر دستوری به او بدهد آن را انجام خواهد داد. شکی نیست جرقه نوشتن فیلمنامه سریال قورباغه نیز از همین مطلب گرفته شده است.

در این مقاله ذکر شده که:

این دارو بوراندنگا (burandanga) یا اسکوپولامین (scopolamine) نام دارد و از نوعی گیاهی شب بو [شاید سوژه داروی شب زوزه‌ها در کارتون زوتوپیا نیز بی ارتباط با این گیاه نباشد] گرفته می‌شود. مصرف این دارو اراده شخص را برای مدتی از بین می‌برد و به عنوان خطرناک‌ترین داروی جهان شناخته شده است. در کلمبیا و اکوادور برای حمله به قربانیان و یا سرقت اموال آنها از این دارو استفاده می‌شود و در یک آمار غیر رسمی بیش از پنجاه هزار فقره خلاف در سال با استفاده از ماده بوراندنگا (نفس شیطان) در حال وقوع است.
حتی طبق گزارش‌هایی این ماده ده‌ها قربانی دیگر در سراسر جهان از جمله پاریس داشته است.

گیاه گرد قورباغه

روزنامه دیلی‌تلگراف نیز داستانی از دو زن که با تنفس نوعی ماده مخدر، خلاف‌کاران را به خانه خود برده و پول و جواهرات‌شان را بدون هیچ اراده‌ای به آنها داده‌اند یاد می‌کند.

در سایتهای دیگری هم کم و بیش به این موضوع جذاب و پر طرفدار، نحوه دستیابی به این دارو، خطرات آن و …پرداخته شده است. به عنوان مثال در سایت دیگری ذکر شده که اسکوپولامین از درختی با نام بوراچرو (borrachero) در کلمبیا بدست می‌آید. یا اینکه این ماده مخدر بدون بو و مزه است و می‌تواند در غذا و نوشیدنی قربانی ترکیب شود و یا به صورت او پاشیده شود. در بسیاری از سایتها ذکر شده است که اثر این دارو پس از ۴ ساعت به صورت کامل از بین می‌رود. در طول این مدت نیز او اراده‌ای نداشته و هر کاری از او بخواهید انجام می‌دهد. پس از این مدت نیز تمام آنچه در این ۴ ساعت بر او گذشته از ذهنش پاک می‌شود.

پس واقعا نفس شیطان وجود دارد؟

متاسفانه گاهی در سایتهای بزرگ و مشهور نیز مطالبی درج می‌شوند که واقعی نیستند. درج چنین مطلبی که در واقع سمت و سوی علمی دارد در یک سایت خبری تنها به دلیل پر طرفدار بودن این موضوع است و بدیهی است که نمی‌توان آن را به صورت کامل تایید کرد مگر اینکه به یک مقاله علمی که موید آن باشد اشاره کند.

در سایت گاردین این مطلب به نحوی نوشته شده که می‌تواند این تصور را ایجاد کند که این ماده واقعا وجود دارد. به این ترتیب می‌تواند رفرنس خوبی برای سایتهای دیگری باشد که می‌خواهند به مخاطب خود وجود چنین ماده‌ای را القا کنند.

با این حال در همین مقاله به مواردی اشاره می‌شود که بیانگر شایعه بودن این موضوع است. در واقع در انتهای مقاله از قول چند متخصص ذکر شده است که اسکوپولامین به عنوان ماده مخدر شناخته نمی‌شود.
علاوه بر آن اینکه گردی از طریق پوست و پاشیده شدن روی صورت اثر بگذارد خیلی قابل تصور نیست. در واقع هر ماده‌ای امکان جذب از طریق پوست را ندارد. مگر اینکه در زمان پاشیده شدن روی صورت از طریق بینی و دهان جذب شود.

آیا ماده‌ای با نام اسکوپولامین وجود خارجی دارد؟

همانطور که گفته شد اسکوپولامین از نوعی گیاهی شب بو به دست می‌آید. اما این ماده چنین اثراتی مانند بدون اراده کردن افراد ندارد. پروفسور Val Curran استاد داروسازی UCL’s می‌گوید:

مصرف اسکوپولامین باعث خشکی دهان و انقباض مردمک چشم می‌شود. دوزهای بالاتر می‌تواند ناتوانی جسمی را به همراه داشته باشد. این ماده خواب‌آلودگی می‌آورد و حتی مسمومیت توسط آن می‌تواند منجر به به خاطر نیاوردن خاطرات شود. اما مصرف زیاد الکل و بسیاری از داروهای بنزودیازپین (benzodiazepine) نظیر والیوم (Valium) نیز می‌تواند همین عوارض را داشته باشد.
از داروی اسکوپولامین برای معالجه برخی از بیماری‌های حرکتی و نیز تحقیقات در زمینه درمان آلزایمر استفاده می‌شود. همچنین از این دارو در تسکین دل درد ناشی از اسپاسم در عضلات دستگاه گوارش یا سیستم ادراری استفاده می‌شود.

اگر هنوز می‌خواهید این ماده را تست کنید، به شکل دارو و با همین نام (اسکوپولامین) یا هیوسین بوتیل بروماید در دسترس است.

برای مشاهده ویدیو مرتبط با این مقاله اینجا کلیک کنید.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer