گیاه جالب و جدید تومتاتو

گیاه Tomtato گیاه جالب و جدیدی است که در واقع هم گوجه فرنگی تولید می‌کند و هم سیب زمینی! نام این گیاه که از ترکیب Tomato (گوجه فرنگی) و Potato (سیب زمینی) حاصل شده است و با آنکه از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده است، ولی معجزه باغبانی آن طبیعی است.

گیاه Tomtato

هر گیاه Tomtato بیش از ۵۰۰ گوجه ریز شیرین و یک دسته سیب زمینی به بار می‌آورد. این گیاه با کمک یک پروسه پیوندی با فناوری پیشرفته تولید می‌شود که به تازگی و برای اولین بار در اختیار عموم باغ‌داران در بریتانیا قرار گرفته است.

tomtato_1

جرقه اولیه تولید توم تاتو

۱۵ سال پیش وقتی پل هانسورد رئیس باغبانی شرکت تامپسون و مورگان به آمریکا سفر کرد، یک گیاه سیب زمینی را مشاهده کرد که زیر گیاه گوجه فرنگی رشد می‌کرد و فهمید که میتوان این دو را به هم پیوند زد، زیرا از یک خانواده هستند. او بعد از آزمون و خطای فراوان توانست با کمک دو متخصص پیوند، مسبب پیوند سیب زمینی و گوجه فرنگی شده و روش تولید بازرگانی این گیاهان را یاد بگیرد.

tomtato_2
هانسورد می‌گوید: «در شروع ما فکر می‌کردیم که این کار، بیشتر جنبه نمادین و نمایشی دارد، ولی با پیشرفت آزمایشات فهمیدیم آنچه تولید کرده‌ایم بازده زیادی دارد، طعم آن هم بسیار خوب است و می‌توانیم آن را برای بازار تولید کنیم.

توم تاتو را می‌توان در اواخر آوریل کاشت و گیاهانی پر از گوجه با طعم شیرین تولید کرد و سیب زمینی‌های آن هم عالی هستند که می توان آن را برای مصارف جوشاندن، پوره کردن، کبابی کردن و حتی چیپس درست کردن استفاده کرد.

منبع

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer