شیمی عشق

ما معمولا دوست داریم احساسات عاطفی را ناخودآگاه و غیر قابل توضیح و توصیف که از قلب سرچشمه می‌گیرند تلقی کنیم. ولی در واقع این مغز است که با انجام محاسبات بسیار پیچیده‌ای در چند ثانیه، حس کشش را در شما ایجاد می‌کند.
خیلی شاعرانه نیست؟ درسته! اما علم همیشه همین بوده. این شیمی عشق است.

نقش مغز در عشق

البته نمی‌شود گفت چون این محاسبات در مغز انجام می‌شود، پس تمام احساسات ما غیر واقعی است. در واقع تمام حواس کلی پنجگانه در این پروسه دخیل هستند و می‌توانند به علاقه در حال شکل‌گیری رای مثبت داده و یا آن را وتو کنند و البته مغز با توجه به نیازهای شما تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهد، در واقع نقش مغز در عشق نقش اصلی است.

عشق چگونه بوجود می‌آید؟

حس بینایی

در حالت کلی چشمها اولین مولفه در جذب شدن هستند. استانداردهای زیبایی بصری در بین فرهنگها و عصرهای مختلف متفاوتند ولی نشانه‌های جوانی، باروری و سلامت مانند موهای بلند و درخشان یا پوست صاف و بدون اثر زخم و لک تقریبا همواره طرفدار داشته و دارند. چرا که به نوعی نشانه تندرستی سیستم تناسلی نیز تلقی می‌شوند.
وقتی چشمها متوجه چیزی می‌شوند که از آن خوششان می‌آید، غریزه ما این است که نزدیکتر شویم تا بقیه حواس ما نیز بتوانند به بررسی آن بپردازند.

حس بویایی

سهم بینی در علاقه چیزی فراتر از بو کشیدن عطر و ادکلن است. بینی می‌تواند متوجه علامتهای شیمیایی طبیعی شود که نه تنها اطلاعات مهم جسمانی یا ژنتیکی در مورد منبع خود انتقال می‌دهند، بلکه توانایی فعال سازی عکس العمل فیزیولوژیکی یا رفتاری را در گیرنده دارند. این علامتهای شیمیایی “فرومون” نام دارند.

در یک تحقیق، گروهی از زنان که در بازه‌های مختلفی از تخمک‌گذاری بودند، به مدت ۳ شب تی‌شرتهای مشابهی به تن کردند. سپس مردان داوطلبی به صورت تصادفی انتخاب شدند تا یکی از تی‌شرتهای پوشیده شده و یا یک تی‌شرت پوشیده نشده را بو کنند، نمونه‌های بزاق نشان از افزایش تستسترون در مردهایی دارد که تی‌شرت پوشیده شده توسط زنانی که در حال تخمک‌گذاری بوده‌اند را بوییده بودند.
تستسترون می‌تواند مردی را به زنی که در حالت معمولی متوجه او نمی‌شد، راغب کند.

بینی زنان نیز مشخصا با ملکولهای ام اچ سی که برای مقابله با بیماری به کار می‌آیند هماهنگ است. در این مورد قطبهای مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند. زمانی که تحقیقات مربوطه از زنها خواست تا تی‌شرتهایی را که توسط مردان مختلفی پوشیده شده بودند بو کنند، آنها بوی بد نهایی را ترجیح دادند که مولکولهای ام اچ سی متفاوتی از خود آنها داشتند.
این عاقلانه است. ژنهایی که تنوع بیشتری در سیستم ایمنی ایجاد می‌کنند، می‌توانند مزیت ویژه‌ای برای بقای فرزندان محسوب شوند.

حس شنوایی

گوشها نیز در تعیین جذابیت نقش دارند. مردها زنهایی را ترجیح می‌دهند که صدایی زیر و نفس‌دار داشته باشند و فورمانت صوتی آنها پهن باشد. نشانه‌هایی در ارتباط با سایز کوچکتر بدن. در حالی که زنها صداهای بم را ترجیح می‌دهند با فورمانت صوتی باریک که نشانگر بدنی تنومند و با سایز بزرگتر است.

حس لامسه

صد البته تماس نیز برای ایجاد علاقه بسیار مهم است.
در این آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد تا چند لحظه یک فنجان قهوه را درست بگیرند. قهوه یا گرم بود و یا سرد. سپس شرکت کنندگان داستانی را در مورد یک شخص فرضی خواندند و از آنها خواسته شد که در مورد شخصیت او نظر بدهند.

آنهایی که قهوه گرم در دست داشتند، شخصیت داستان را فردی خوشحال، اجتماعی، خوش خو دست و دلباز حس کردند. اما آنهایی که قهوه سرد در دست داشتند، شخصیت داستان را فردی سرد، بی احساس و بی عاطفه قلمداد کردند.
اگر جفت محتملی توانسته باشند از همه این آزمونها قبول شوند، هنوز یک آزمون دیگر پیش رو دارند.

عشق و مغز

بوسه در عشق

بوسه اول که تبادلی غنی و پیچیده از اشاره‌های لمسی و شیمیایی ماند بو و مزه دهان طرف مقابل است. این لحظه سحرآمیز به قدری حیاتی است که تعداد زیادی از مردان و زنان پس از اولین بوسه، جذابیت خود را از دید طرف مقابل از دست داده‌اند.

پس از تایید کشش، نوراپی نفرین زیادی وارد جریان خون شده و سبب فعال‌سازی سیستم “گریز از خطر” در شما می‌شود. قلبتان تندتر می‌تپد، مردمک چشمتان گشاد می‌شود و بدنتان برای انرژی بیشتر، گلوکر آزاد می‌کند. نه برای اینکه در خطر هستید، بلکه به این دلیل که بدنتان به شما می‌گوید که اتفاق مهمی‌در حال رخ دادن است.

برای کمک به تمرکز شما نوراپی نفرین سبب ایجاد دیدی تونل مانند شده و تصویرهای مزاحم دور و برتان را مسدود می‌کند. احتمالا ذهنتان را حتی از گذر زمان منحرف ساخته و باعث بهتر شدن حافظه می‌شود.
شاید به این دلیل است که زوجها اولین بوسه خود را هیچ وقت فراموش نمی‌کنند.

شیمی عشق

کنترل مغز را در دست بگیرید

تصور اینکه این مقدار از علاقه و کشش تحت تاثیر مواد شیمیایی و بیولوژیکی تکامل یافته است، ممکن است خیلی خشک و علمی به نظر برسد تا رمانتیک و عاطفی. اما این بار اگر کسی را دیدید که از او خوشتان آمد (البته اگر مجردید و به قصد ازدواج) از بدن و مغزتان سپاسگزار باشید که این حس را در شما ایجاد کرده و در تصمیم‌گیری انتخاب او به شما کمک کرده است.

البته شما نیاز نیست به مغز خود فشار بیاورید، مغز به خودی خود تمام این تجزیه و تحلیهای پیچیده را انجام خواهد داد. شما بهتر است دیگر معیارهای مورد نظر برای ازدواج را نیز بدون توجه بیش از حد به رای اولیه مغز بررسی کنید (البته با کمک مغز) تا پیوندتان مبارک باشد.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer