گرفتن عکس از کهکشان راه شیری

چگونه بدون ترک کردن کهکشان راه شیری، از آن عکس می‌گیرند؟

همه ما در جاهای مختلف عکسهای زیادی از کهکشان راه شیری دیده ایم. عکسهای کهکشان ما دو نوع هستند، عکسهایی که از روی کره ی زمین گرفته شده اند و عکسهایی که به نظر می‌رسند از خارج کهکشان گرفته شده باشند. در این پست بحث ما سر عکسهای نوع دوم است. اگر ما انسانها در خود کهکشان زندگی می‌کنیم، این جور عکسها چگونه گرفته شده‌اند؟

گرفتن عکس از کهکشان با توجه به فاصله زمین

زمین در فاصله ی ۲۷۰۰۰ سال نوری از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد. برای کسی که در منظومه ی شمسی قرار دارد، گرفتن عکسی از کل کهکشان راه شیری غیرممکن است. این مسئله مثل این می‌ماند که وقتی در ماشینمان نشسته ایم، سعی کنیم از بیرون آن عکس بگیریم. اگر بخواهیم دوربینی به خارج از کهکشان بفرستیم تا عکسی برای ما بگیرد، هزاران سال طول می‌کشد که عکس گرفته شده به دست ما برسد!

اغلب عکسهای کهکشان راه شیری ساختگی هستند!

متاسفانه اغلب عکسهایی که تاکنون از کهکشان محل سکونتتان دیده اید، ساختگی هستند! البته این عکسهای ساختگی بی پایه و اساس هم نیستند. ما با بررسی چگالی اتمها و یونهای هیدروژن و همین طور بررسی مسیر گردش ستاره‌ها، به این نتیجه رسیده ایم که کهکشان ما از نوع کهکشان مارپیچی است. از طرفی دیگر ما با مشاهده کهکشانهای مارپیچی همسایه، می‌دانیم که یک کهکشان مارپیچی چه شکلی است. ستاره شناسان با استفاده از این اطلاعات، توانسته اند تصاویر نسبتا دقیقی از کهکشان راه شیری به دست بیاورند، ولی هیچ کدام از این تصاویر، عکس نیستند.

گرفتن عکس از کهکشان راه شیری

آیا می‌توانیم کهکشان شیری را ببینیم؟

هر بار که ما به آسمان نگاه می‌کنیم، می‌توانیم بخشی از کهکشان راه شیری را ببینیم. هر ستاره‌ای که با چشم غیرمسلح قابل رویت باشد، در کهکشان راه شیری قرار دارد. دید ما به کهکشان راه شیری مثل این می‌ماند که از لبه یک بشقاب به مرکز آن نگاه کنیم. به خاطر این که ما تقریبا در لبه کهکشان راه شیری قرار داریم، می‌توانیم بیشتر قسمتهای کهکشان را ببینیم. بعضی‌ها با عکس گرفتن از قسمتهای مختلف کهکشان راه شیری پانورماهای بسیار زیبایی از آن درست کرده‌اند.

در شرایط مناسب حتی مرکز کهکشان هم با چشم غیر مسلح قابل رویت است. البته اگر آلودگی هوا و آلودگی نوری امان بدهند! آلودگی نوری به روشن شدن بیش از حد محیطی بر اثر نورهای مصنوعی می‌گویند. در شهرهای بزرگ که شبها چراغهای زیادی در آنها روشن هستند، نه تنها نمی‌شود مرکز کهکشان را دید بلکه اکثر ستاره‌ها هم قابل رویت نیستند.

شما هم از کهکشان راه شیری عکس بگیرید!

اقیانوس و بیابان و کوه‌های بلند، بهترین مکان برای دیدن کهکشان هستند. اگر راهتان به هر کدام آنها افتاد، حتما دوربین با خودتان ببرید. شاید شما یکی از بهترین عکسها را از کهکشان عزیزمان بگیرید!

گرفتن عکس از کهکشان راه شیری

1 comments On گرفتن عکس از کهکشان راه شیری

  • سلام .
    سپاسگزارم از تلاش شما برای دیدن و درک فضاهایی که کمتر دیده میشوند و بیشتر در ما اثر گذار هستند.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer